Analiziran i Haksli, uskoro na red dolazi Orvel

Posle priče o Zamjatinovom romanu “Mi”, na red u Klubu 128 i njihovom serijalu “Distopijski književni klasici”, došao je red na Oldosa Hakslija i njegov čuveni “Vrli novi svet”. O njemu su govorili Janko Vukotić, student četvrte godine na Katedri za opštu književnost i teoriju književnosti Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Ivan Damnjanović, apsolvent na Katedri za opštu književnost i teoriju književnosti Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Sama tema predavanja nosila je naziv “Univerzalno i aktuelno u Vrlom novom svetu”.

Prvih skoro sat vremena opširno izlaganje je imao Janko Vukotić koji je iscrpno analizirao broje aspekte Hakslijevog dela – počevši od termina “svetska država”, preko povezivanja implikacije totalitarnih režima i onoga što je prikazano u “Vrlom novom svetu”, pa preko pitanja seksualnih sloboda, gde imamo jedan totalno drugačiji pristup od Džordža Orvela (u “1984” Veliki brat strahuje od seksualnog čina), do toga šta se dešava sa informacijama (ponovo kod Orvela imamo cenzuru i manipulaciju, dok je kod Hakslija prisutna disperzija i kanalisanje ka trivijalnom).

Objašnjavano je i kako ljudska svest mora da strada u Hakslijevom svetu, kao i “svest o sebi i po sebi”, kakvi su sve metodi malverzacije, a u fokusu se našla i “soma” – sintetička droga koje imaju ekstatično dejstvo, uz napomenu da je Oldos Haksli pisao o uticaju droga na proširenje svesti. Končano, objašnjeno je i kako izgleda svet genetskog inženjeringa, uz biološko razvrstavanje u kaste.

Kompleksnost Hakslijevog romana je jedan deo priče zašto je “Vrli novi svet” i dalje interesantan, ali je pitanje zašto uopšte govorimo o tom delu, bio deo predavanja Ivana Damnjanovića koji je na početku svog dela izlaganja objasnio da sadašnji svet ponajviše liči na ono što je Haksli opisao – daleko više od svetova koje su nam predstavili Jegvenij Zamjatin (“Mi”) i Orvel. Haksli nam, zapravo, pokazuje da su obe strane – i leva i desna, prilično iste, za razliku od Zamjatina i Orvela koji daju kritiku totalitarnog sistema koji u osnovi imaju komunizam.

Uz pomniju analizu termina “distopija” i “anti-utopija”, Damnjanović se posebno osvrnuo na elemente romana iz današnje perspektive – komercijalizacija obrazovanja i dominacija materijalnog.

Usledila je i diskusija, pred uobičajeno prilično ispunjenom slušaonicom 128, gde će se nastaviti serijal “Distopijski književni klasici”, a gde uskoro treba očekivati razgovor o Džordžu Orvelu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s