BLIC: Đorđe Kadijević: Deca su doživljavala šokove zbog "Leptirice", strašnja je od "Psiha"

Đorđe Kadijević, reditelj, istoričar umetnosti i kritičar, nedavno je postao prvi dobitnik nagrade „Bela Lugoši“ za izuzetan doprinos horor umetnosti koju dodeljuje festival Dead Lake. U razgovoru za „Blic“ autor kultnih filmova, među kojima su „Leptirica“ i „Sveto mesto“, pa velike TV serije „Vuk Karadžić“, kaže da nije očekivao nagradu.

Đorđe Kadijević

– Nadobijao sam se nagrada, ali ova je nova i zahvalan sam mladim ljudima koji su me se setili i udostojili me ovakvog poštovanja. Smatram da srpski horor treba da izbegne karakter komercijalnog žanra, ali kao što sam već rekao, mene horor ne interesuje i ja sam pravio filmove poetske fantastike – kaže Kadijević.

Ni sam ne zna zašto je pravio filmove poetsko-fantastičnog žanra. Smatra da je to čučalo u njemu odvajkada i da je jednostavno imao afiniteta prema tome.

– Donekle razumljivo objašnjenje bilo bi što sam se nasnimao ratnih filmova i što sam upao u klopku crnog talasa. Žao mi je što nisam mogao dalje da radim tu tematiku i ja sam tada promenio žanr tražeći temu koja neće biti na udaru dežurne svesti ideoloških čistunaca. Idealan model za to bila je fantastika koja je meni bliska jer sam je nosio u sebi. Bilo je svejedno na šta i kakve priče ću naići, ali sam naišao na priču Milovana Glišića i zato se Sava Savanović računa kao ekranizacija te priče, a zapravo nema nikakve veze s tim, ama baš nikakve – kaže za „Blic“ Kadijević.

Đorđe Kadijević

Priseća se da je zbog „Leptirice“ bilo komičnih situacija, ali je zadovoljan što je publika burno reagovala na nešto što nikada nije videla u sopstvenoj nacionalnoj produkciji.

– Nastavnici su govorili deci da gledaju film jer dopunjuju znanje o srpskoj literaturi misleći da je to ekranizovana proza Milovana Glišića. Umesto toga su deca doživljavala šokove, čak su ih vodili kod psihijatra. Roditelji su decu privodili kod pokojne Mire Nikolić, glumice koja je igrala Leptiricu, insistirajući da je dotaknu i da im ona pokaže zube da bi se uverili da nije vampir, već divna devojka.

Videvši da „Leptirica“ dobro ide, počeo je da snima i druge filmove na tu temu koji su odlično prihvaćeni. Kadijevićevi, kako kaže, „hororski, poetsko-fantastični filmovi, ocenjeni su kao njegovi najbolji filmovi jer nisu pravljeni kao trikovi ili sa namerom da stvore paniku i uplaše gledaoce“.

– Moj dobar prijatelj, akademik Dobrica Ćosić mi je nakon što je odgledao „Leptiricu“ rekao da ovo nije trebalo da mu priredim jer ga je u pojam ubio poslednji kadar u kome Petar Božović leži pored praznog groba iz koga je pobegao vampir. Ta otvorenost filma prema budućnosti i da ništa nije dovršeno i jer nema kraja zaprepastila je ljude i to je ono najstrašnije u „Leptirici“. Za razliku od „Psiha“ koji ima racionalno pokriće, za radnju u mojim filmovima toga nema.

Na pitanja o „Svetom mestu“ Đorđe Kadijević se ipak vraća „Leptirici“ i kaže da bi ona i danas izgledala isto.

– To je najrepriziraniji film na televiziji, a od 1974. sve generacije isto reaguju na njega. Reaguje isto i publika u Japanu i gde god da je prikazivan, a prikazan je na pet kontinenata. Dobijao sam pisma iz Kanade, Australije, Afrike od običnih ljudi, ali i sineasta koji su mi tražili objašnjenja. Prema anketi jednog američkog instituta, nalazi se na trećem mestu najstrašnijih filmova, iza „Psiha“ i „Noći veštica“, a objektivno je strašnija od oba – kaže reditelj.

Žene i stanizan

Kada je birao glumce za svoje kultne filmove vrlo dobro je znao u šta se upušta i da zapravo „vuče đavola za rep“.

– Đavo je bio tema o kojoj sam često razgovarao i shvatio sam da on nije ružan, već lep jer je Lucifer nekada bio Arhanđel, a kada je zgrešio, Gospod ga je bacio u tamu, ali mu nije oduzeo život. Zato ako su moji filmovi donekle satanizirani, u njemu uvek igraju lepe devojke. Ispada da ja nešto imam protiv žena, naprotiv, sve što imam u sebi je za njih, ali moram reći da ako je čoveka napravio Bog, žene su pravili i Bog i đavo. Kod mene su scene satanizma uvek povezane sa ženskom lepotom, a ne ženskim bićem. Divim se ženama jer mogu biti majke i što su toliko puta pokazale da su hrabrije od muškaraca – zaključuje Kadijević.

Kultni film "Leptirica"

Rođen sam na ukletom mestu

– Pošto sam jedva preživeo rat i izgubio skoro sve svoje u njemu to je bila moja prava tema. Ja sam tada propao i nikada se nisam povratio. Ali, nijedan moj ratni film nije autobiografski, već govori o užasnom iskustvu koje sam stekao gledajući šta čovek čoveku može da učini, a to se nije svidelo tadašnjim vlastima. Jedini sam reditelj koji se bavio kontrarevolucijom i to mi je zamereno. Većina mojih scenarija nije realizovana, tek 30 odsto, jer sam živeo u jednoj od najnesrećnijih zemalja na svetu, u ukletom mestu kao što je Balkan i vremenu koje je daleko od ljudskosti – kaže Đorđe Kadijević.

Leave a Reply

