4. maj obeležen u Domu omladine

Ovaj četvrti maj je protekao u znaku događaja u Beogradu i Novom Sadu gde je obeležen “May th 4th be With You” dan – posvećen čuvenoj SF franšizi “Zvezdani ratovi”. Beogradski skup, u zajedničkoj organizaciji društava Lazar Komarčić i Sakurabana, održan je u Domu omladine sa raznolikim programom – od tribina, preko kviza do kospleja.

Jedna od tribina je bila posvećena “Istorijatu i budućnosti serijala Star Wars”, na kojoj su, pored moderatora Žarka MIlićevića, govorili Vladimir Jakšić (Holonet Srbija) i reditelj Stevan Filipović. Ova dvojica vrsnih poznavalaca “Zvezdanih ratova” su nas prvo odveli u 1977. godinu kada je serijal debitovao – knjigom! Naime, pre 25. maja 1977. godine kada je prvi film stigao u bioskope, već se pojavila ekranizacija filma u formi knjige – objavljena je 12. novembra 1976. godine, a do februara 1977. je već bio rasprodat prvi tiraž od 125.000!

Zak Vlada i Stevan Mt4thBWY

Filipović je pričao i o specifičnosti trenutka u kojem su se pojavili “Zvezdani ratovi”, u vreme kraja Vijetnamskog rata, opadaja moći velikih studija i mogućnosti za mlade autore da lakše ovladaju filmskim zanatom. Lukas je sa studiom Foks pokušao da dogovori rad na prvom “Star Wars” filmu, bilo je tu natezanja, pa je na kraju i postignut takav ugovor koji je omogućio ono što je kasnije došlo – da Lukas izgradi sopstvenu imperiju na uspehu koji je ovaj, i potinji filmovi, postigao.

Interesantna je priča o razvoju tog projekta – studio nije mogao da uradi specijalne efekte, pa je Lukas tako oformio ILM u jednoj garaži, ali bio je dug put do njihovog usavršavanja. Kada je prva verzija filma prikazana producentima – bez efekata i muzike (korišćeni su i snimci iz Drugog svetskog rata), niko nije verovao u uspeh tog filma. Čak ni sam Lukas nije bio ubeđen u neki veći rezultat, pa 25. maja 1977. godine nije ni bio na premijeri već je sa prijateljem Stivenom Spilbergom (koji je bio jedan od retkih koji je verovao u uspeh filma) odmarao na Havajima.

Mnogi smatraju da je za prvi film zapravo izuzetno značajna muzika Džona Vilijamsa, koja je donela teme za sve glavne junake i varirala ih i znatno obogatila celu priču.

No, svi znaju kako su stvari išle dalje. Nastavili su da se ređaju uspesi sa “Imperijom uzvraća udarac” i “Povratkom Džedaja”, a posle tog film Lukas je imao četiri firme i gomilu zaposlenih. “Zvezdani ratovi” su imali neke sporedne projekte poput dečjih filmva o Evoksima, Marvelovih stripova, ali se za bitan trenutak u razvoju proširenog univerzuma uzima maj 1991. godine kada je Timoti Zejn objavio “Heir to the Empire”, koja je dospela na prvo mesto bestseler liste Njujork tajmsa. Koliko je ovaj serijal sa dva nastavka bio uspešan govori i činjenica da su te knjige prodate u 80-90 miliona primeraka. Sada, novi “Star Wars” naslovi, se štampaju u tiražu od 50.000 do 100.000 primeraka.

Lukas je, tokom 1990-tih, čekao razvoj nove tehnologije da bi počeo rad na novoj trilogiji a u slučaj prve, druge i treće epizode, on je napisao i priču i scenario i režirao filmove. Iako za mnoge fanove ovo nisu baš omiljeni filmovi, bez njih Star Wars ne bi postao generacijska stvar koja je dovela i nove poklonike. Što se sada očekuje i od novih filmova koje radi Dizni, a ta prodaja Lukasfilma se često ocenjuje “konačan pad na tamnu stranu”, mada je “partizanski Rogue One” ispao bolji nego što su mnogi očekivali.

Usledila je, potom, i tribina o Keri Fišer, o kojoj su govorili Miljan Tanić i Jelena Jokanović i prvo se prisećali kako su oni otrkivali “Zvezdane ratove” i koliko im je onda značila princeza Lea. Ali i koliko je to zapravo bitan lik za svoje vreme kada, zapravo, još nemamo žena akcionih heroja (ako izuzmemo Pipi Dugu Čarapu). Opšti zaključak je da je upravo energija Keri Fišer dala pečat princezi Lei i da je veliko pitanje kako bi cela ta priča prošla sa nekom drugom glumicom.

Miljan i Jelena Mt4thBWY

Možda će najbolje njen uticaj kao princeze Leje pokazati činjenica da su dečaci počeli da se igraju sa devojčicama Star Wars-a, jer je bilo nezamislivo igrati se bez princeze, što je jedan od retkih primera prevazilaženja te polne podele u dečjim igrama.

Bilo je posvećeno dosta vremena ličnom životu i problemima same Fišerove, o kojima je ona i javno govorila, uz napomenu da je ona u svojoj glumačkoj karijeri najpoznatija upravo kao Lea, ali da je u svetu filma zapravo najviše radila na “peglanju tuđih scenarija” – najčešće komedija, ali i projektima kao što je bila tv-serija “Mladi Indijana Džons”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s