Od "Leptirice" do "Mamule"

U okviru “Kino kluba” u Domu omladine, održana je tribina sa temom “Poetika strave – Najužasnije fantazije YU filma” na kojoj su gosti bili reditelji Đorđe Kadijević i Milan Todorović, i koji su pričali o domaćih hororima, uz moderaciju reditelja Milorada MIlinkovića i pisca Dragoljuba Stojkovića.

Tribina Najuzasnije fantazije YU filma

Prvo pitanje je bilo upućeno doajenu domaće kinematografije Kadijeviću, koji je jednom rekao da ga “horor kao takav nikad nije zanimao, već poetska fantastika na filmu”. No, ako je neko iz publike (a okupilo se skoro dvadesetak zainteresovanih – s obzirom na kolaps u saobraćaju sasvim pristojan broj), očekivao “brzi odgovor”, to se nije desilo. Đorđe Kadijević je imao jedan pomalo zaobilazan pristup, ali definitivno interesantan gde je prvo krenuo da rasčlanjuje pojam fantastičnog, napomenuvši da su neka od najvećih dela snimljena upravo u tom žanru, a da nas ona neminovno prati odvajkada – još su praistorijski ljudi imali predstavu o “višku istine”. “Često se pokaže da je realno zapravo fantazmagorično”, napomenuo je Kadijević, pozivajući u pomoć Kanta i nemogućnost da se spozna “stvar po sebi”, da bi objasnio da “mi realnost uopšte ne vidimo” – pojašnjavajući to na primeru šta bi bilo kada bi umesto elektromagnetnih talasa mogli da vidimo magnetne talase i kako bi nam tada svet bitno drugačije izgledao. Zaključak je bio da je sam ljudski svet proizvod jedne umetničke intuicije i da bi bilo izuzetno dosadno da samo vidimo “realno” te da smo svi mi pomalo umetnici.

Milan Todorović je potom pričao o prvom (dugometražnom) zombi filmu – “Zoni mrtvih”, pošto je i sam napomenuo da je Mladen Đorđević pre njega snimio kratki film “Živi mrtvaci”.

“Ja sam, pre svega, horor fan i želeo sam da moj film vide u celom svetu. To zagađenje u Pančevu je bilo inspirativno, film ima tu ekološku liniju, ali je on pre svega zabavan”, napomenuo je on.

Đorđe Kadijević je ispričao kako ne zna zašto je počeo da snima filmove kao što su “Leptirica” ili “Sveto mesto”, ali da su oni proizvodili kod publike veći šok nego neki njegovi drugi filmovi za koje on smatra da su bolji.

“Kada je pre nekoliko godina u Zagrebu ‘Leptirica’ prikazivana na velikom platnu u otvorenom bioskopu – bilo je hiljadu ljudi, kada je počela – svi su se smejali. Očekivali su komediju, ali posle je bilo vriske i neke devojke su bežale da se tako sklone od strašnih scena. Posle je moderator večeri otkrio da je tu prisutan i autor filma, pa sam se izvinio za paniku”, prisetio se Kadijević, napominjući da je ta neutaživa zainteresovanost za onostrano što publiku privlači takvim ostvarenjima.

Za Milana Todorovića je usledilo pitanje zašto je za “Mamulu” iskoristio sirene, kada je na raspolaganju imao toliko stvorenja iz domaće mitologije.

“Nekoliko scenarija sam napisao sa Milanom Konjevićem zasnovanim na slovenskoj mitologiji. Čak se i ‘Zona mrtvih 2’ oslanja na neke etno motive. Sve su to zahtevni projekti, pa ostaju za neku budućnost. Inače, kada smo kod reakcije publike – ja nisam mislio da su moji filmovi strašni, ali je bilo izlaženja iz sale zbog ‘Mamule’. Takođe, u Zagrebu su se na ‘Zonu mrtvih’ smejali, ali u istočnom Sarajevu je bio muk dok je film išao”, rekao je on.

Inače, na samom kraju večeri Kadijevć je izuzetno pohvalio Todorovićevu “Mamulu”.

Djordje Kadijevic horor reditelj

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s