Valerijan – utopijska distopija + SF spejs-opera

Darkvudove strip priče sredom (jednom mesečno) u Domu omladine, nastavljene su ovoga puta “Valerijanom” o kojem su govorili, pored urednika iz Darkvuda i moderatora tribine Milana Jovanovića, filozof Nikola Tanasić i scenarista Dimitrije Vojnov.

Valerijan tribina

Na samom početku oni su publici otkrili kako su se oni upoznali sa “Valerijanom” – Nikola Tanasić je za strip zapravo saznao iz trejlera za Besonov film, ali je posle apsolvirao kompletan serijal, koji je ostavio izuzetan utisak na njega pogotovu što, kako sam kaže, “dolazim iz konteksta Zvezdanih ratova koji ima sličnu metafiziku”.

Dimitrije je za strip čuo u vreme Besonovog “Petog elementa”, ali je potom zaboravio na celu priču da bi se ona “obnovila” nekih desetak godina kasnije sa animiranom serijom o “Valerijanu”. U svakom slučaju njemu je čitanje stripa došlo na kraju, dakle i posle samog filma.

Milan Jovanović je podsetio da je polovina Besonovog opusa SF, a sam “Valerijan” ima 22 sveske (nulta plus 21), mada je urađen još jedan nastavak. No, sledeće pitanje koje je postavljeno bilo je: Da li “Valerijan” utopija ili distopija?

Nikola se izvinio što će da spojluje, ali na samom kraju serijala je taj odgovor dat u jednoj fusnoti – banalan odgovor da je reč o jednoj te istoj istoriji. Podsetio je tu na povezanost za braćom Strugacki i njihovim delima, uz napomenu da “futurističke priče jako dobro funkcionišu u raskalašnom kapitalizmu”, kao i da “harmonično društvo nije toliko interesantno”.

“Ja bih ovo nazvao spejs-operom”, rekao je Dimitrije, uz dodatak da je to utopistički. Reč je o društvu u kojem svi žive zajedno bez obzira na stepen razlika, a potom je istaknut i avanturistički momenat. “Treba imati u vidu kada je ‘Valerijan’ krenuo u dekonstrukciju SF žanra – vreme njegovog nastanka se poklapa sa radom braće Strugacki”, podsetio je Vojnov, i pomenuo delo “Teško je biti bog” čija je Flajšmanova ekranizacija “proto-Valerijan”, bar u vizuelnom smislu. “Animirana serija je mnogo više spejs-opera, ali je izgubila one dodatne slojeve koje je sve zaokružio Besonov film”, zaključio je Vojnov.

Bilo je još razmatranja o samom stripu, kao i prošlogodišnjem Besonovom filmu “Valerijan i carstvo hiljadu planeta” (kako je preveden kod nas), koji je ukupno zaradio 220 miliona dolara i tako, bar u bioskopima, na jedvite jade vratio budžet od 177 miliona.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s